Wednesday, June 20, 2007

bokashi dan kambing..

tadi cuaca redup je dari pagi sampailah ketengah hari.memang best buat keje rase macam masih pagi tau2 je dah azan zohor.huhu.. nk jadikkan kisah lepas zohor aku g simpang(pekan simpang rangam) jalan2 carik awek la ape lagi..tapi xde awek pon. awek bawah umur ramai la ahahha.. entah macamana tetibe, aku TERlawat ke jabatan pertanian. erm apekehalnye ringan je tangan aku memaut stereng kerete bak dalam cerita tokyo drift terus je belok..fuh betul2 cam initial-D.Parking je kereta dengan penuh konfiden aku terus masuk ofis... "ehem Assalamualaikum, encik nk tanye lah, kat sini ade jual alatan fertigasi x?" huhu selambe je .so encik tuh pon panggillah pegawai yg incharge dalam bahagian tuh..rase nye nama akak tu fauziah kot. ape lembab aku x tanye plak nama die ..." xde lah Dik.. barang nye xde kalau toler(paip kecik) ade la, nk banyak ke barangnye?" Kak Jah tanye aku jawab "xde la Kak, Sy nk wat sket je dalam 20-50 polybeg je tanam tepi rumah"."Nak tanam cili padi"Kataku lagi. fuhfuh , cam dalam cerpen plak ahaha.. cerita-cerita punye sembang,terlepas teknik membuat IMO dari mulut aku yg entah camne ramah pulak harini. x macam biasa yg memang aku ni seorang yg pendiam.best jugak bercerita tentang bende yg sama2 kite tau nih lagik2 kat pegawai pertanian.Tup-tup terkeluar plak offer dari kak fauziah nk hantar aku g kursus next week. Kursus Bokashi dengan farmer daerah Kluang..ehe aku set je asal kan ade ilmu kat situ.. dikaitkan ngan kambing erm??/? jeng jejeng..


cara membuat IMO (natural Farming)

IMO 1

-ambik nasi putih dan masukkan dalam bekas plastik(jgn besi)
-bekas tu biar tinggi sikit bentuk segiempat atau bulat..
-ratakan nasik tadi lebih kurang tebal 2-3 inci...
-tutup bekas tadi dgn kertas putih dan ikat dengan tali...
- letak bekas tadi bawah pokok buluh dan tutup dgn daun buluh...
-biar 2 malam...
-misilium putih akan tumbuh selepas 2 malam

IMO 2

-imo 1 + gula merah (kadar 1:1 dalam berat)
-gaulkan hingga cair dan rata...
-masukkan dalam bekas plastik (bekas gula2) dan tutup ngan kertas
-biar selama 5-7 hari...
-maka jadila IMO 2

IMO 3

-ambil 3 liter beras yang telah diperam 2-3 malam...
-campurkan air beras tadi dengan 20gm IMO 2 dan campur dengan 5kg dedak...
-gaulkan hingga rata (mcm gaul simen)
-letak ditempat teduh, pastu tutup dengan guni kain atau kertas...
-simpan 5 hari....
-timbunan akan panas dan maisilium akan keluar...
-jadila IMO 3

IMO 4

-IMO3 + tanah peroi ( kadar 1:1 sukat guna bekas)
-gaul hingga rata
-tutup timbunan dengan plastik
-timbunan akan jadi panas dan ader maisilium
-simpan 5 hari....
-jadila IMO 4
-IMO 4 ni boleh simpan 2-3 bulan

IMO 5

-IMO 4 + tahi ternakan (1:10 sukat dengan bekas)
-gaulkan dan tutup dengan plastik
-lepas 7 hari jadi la IMO 5..

boleh la lepas nih kita jual baja organik hasil dari tinja kambing.. atau pon kite pakai sendiri tabur kan foder.. kwang kwang..

No comments:

Post a Comment

Salam dan sejahtera semua pembaca..kasik komen sket ea..